maanantai 24. huhtikuuta 2017

Markkinoinnin hyvä tapa




Markkinointi ja menettelyt asiakassuhteessa

 Jatka lausetta: Kuluttajansuojalain mukaan markkinoinnissa ei saa käyttää hyvän tavan vastaista menettelyä.

    Milloin markkinointi ei ole hyvän tavan mukaista? 
 Silloin kun mainoksessa esiintyy väkivaltaa, piittaamattomuutta tai syrjintää.

     Mitä tarkoittaa

     väkivalta mainonnassa tarkoittaa väkivallan hyväksymistä humoristisella tavalla, joka taas ei ole lapsille hyväksi.
c     piittaamattomuus mainonnassa saattaa tehdä epäasiallisista asioista hyväksyttäviä
        syrjintä mainonnassa tarkoittaa jonkun tietyn rodun uskonnon tai sukupuolen halventamista.
 

 


 Miten hyvän tavan mukainen markkinointi näkyy ulkomainonnassa?
Mainos toimii hyväksyttyjen ja arvojen hyväksi.
 
Miten  ala-ikäiset tulee huomioda mainonnassa?
-Alkoholi sekä tupakkatuotteiden mainonta kielletty
-Mainonta saa kohdistua ala-ikäiseen mutta ei saa houkutella ostamaan

Hae internetistä esimerkkejä hyvän tavan vastaisesta markkinoinnista (uutisia, kuluttaja-asiamiehen ratkaisuja) 3 esimerkkiä. Kerro niistä lyhyesti. 

 Tupakkamainoksessa hyväksytään tupakka ja sitä pidetään hyvänä.


 Tässä mainoksessa on alastomuutta, sekä alistavaa käytöstä.

 Lehti kannustaa väkivaltaa, että voi tehdä siitä uuden jutun.




  Mitä tarkoittaa markkinoinnin tunnistettavuus ja sekaannuksen vaara?  
                                      
Mainoksessa pitää tunnistaa, että asiakkaalle yritetään myydä tuote.



    Mitä mainonnan tunnistettavuus tarkoittaa mielestäsi käytännössä?
Asiakkaan pitää tietää että hänelle yritetään myydä tuotetta.
Piilomainonta ei ole hyväksyttävää.
Mainostaja on voitava tunnistaa markkinoinnissa.
 
Hae esimerkki tapauksesta, jossa yritys on toiminut vastoin markkinoinnin tunnistettavuuden säädöksiä.

Mainoksessa ei näy kuka tuotetta myy.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti